Ihmiset
Brittiläinen kissa murisee hienostuneesti – “Ääni on osa ajokokemusta”
Jaguar-harrastaja Reijo Ilmastin mukaan hänen autonsa ääni kertoo voimasta.
– Jotkut voivat katsoa vähän vinoon, että tuommoinen ympäristörikos, kemiläinen Reijo Ilmasti toteaa V8-moottorilla varustetun Jaguarinsa ratissa.
Jaguarilta löytyy myös sähköauto, mutta se ei miestä kiehdo tällä hetkellä vähääkään.
– Ääni on osa ajokokemusta, ja sähköautossa se jää kokematta. Vielä ainakaan en ole aikonut siirtyä sähköautoon.
Jaguarin kyydissä istuessa mikään ei kieli siitä, että konepellin alla on 4,2 litrainen V8-moottori. Usein isot moottorit yhdistetään jenkkiautoihin, joissa moottoreiden ääni on toisenlainen; matalampi, räyhäkkäämpi ja äänekkäämpi.
– Näissä on hienostunut ääni. Sointi on hieno, se kertoo voimasta, Ilmasti kuvaa urheilullista autoaan, jonka huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.
– Kaikki eivät välttämättä ymmärrä, mitä tämän klassikon konepellin alla on. Sitä ei perässä mainosteta, Ilmasti lisää.
Kissa vuosimallia 2004
Harrastajien keskuudessa kissaksi kutsuttu Jaguar XJ on Ilmastin pitkäaikainen haave, joka viimein toteutui runsas kolme vuotta sitten. Hänen kissansa on vuosimallia 2004, ja se on tuotu Texasista Suomeen vuonna 2016.
XJ-mallit ovat peräisin 60- luvulta. Malli on ollut vuosikymmenet merkin lippulaivana. Ilmastin auto on seitsemännen sukupolven XJ. Seuraavan sukupolven autot ovat muotokieleltään erilaisia.
– Tämä on ulkonäöltään viimeinen klassikko.
Ilmastin mukaan Jaguaarit eivät ole Suomessa kaikkein tyypillisimpiä autoja. Viime vuonna uusia kissoja rekisteröitiin alle 90 kappaletta, edellisenä vuonna 150.
– Auto on hintava ja joitakin voit brittiläisyys vierastuttaa, mutta kyllä briteillä on taito tehdä urheilu- ja luksus-autoja, vannoutunut kissamies toteaa.
Ilmastilla auto on jokapäiväisessä käytössä. Runsaan kolmen vuoden aikana kilometrejä on kertynyt 46 000. Klassikko on tänä aikana todettu myös erinomaiseksi matka-autoksi; tilaa on riittävästi ja tienpäällä se on hyvä ajettava. Eikä polttoaineen kulutuskaan ole ihan mahdoton isosta moottorista huolimatta.
– Kävimme kovilla pakkasilla Pallaksella, niin koko reissun keskikulutus oli 8,5 litraa. Kesällä matka-ajossa pääsee lähelle 8 litraa. Menee se raha turhempaankin.
Hitsaussaumaton kori
Polttoaineen kulutukseen vaikuttaa myös se, että massiivisesta koostaan huolimatta auto painaa vain 1610 kiloa. Ilmasti kertoo nippelitietona, että auto on täyttä alumiinia eikä siinä ole yhtään hitsaussaumaa.
– Tämä on niitattu ja liimattu, tekniikka on tuttua lentokoneteollisuudesta. Nimenomaan tämä sarja on ollut aikoinaan täysin kehityksessä edellä. Näissä on ollut adaptiivinen vakionopeudensäädinkin saatavilla vuodesta 2004 lähtien.
Heti auton hankittuaan Ilmasti liittyi Finnish Jaguar Drivers’ Clubiin ja on tällä hetkellä Pohjoisen alueen aluevastaava. Vuonna 1976 perustetussa clubissa jäseniä on runsas 900. Klubiin liittyäkseen ei välttämättä tarvitse omistaa Jaguaria.
– Jäsenistöä on laidasta laitaan. Eri ikäluokkia ja autoja on vanhoista klassikoista nykyaikaisiin sähköautoihin saakka.
Varaosisa hyvin saatavilla
Harrastajien keskustelufoorumi Kissankulmassa on vilkasta keskustelua merkin ympärillä ja sieltä saa myös monenlaisia vinkkejä esimerkiksi varaosiin. Merkin virallinen varaosamyymälä on Englannissa. Ilmastin mukaan varaosia on niin paljon saatavilla, että niistä pystyy halutessaan rakentamaan, vaikka kokonaisen auton.
– Siitä ei jää kiinni, ettei osia saisi. Brexit vaikeutti jonkin verran osien tuontia. Myymälä perusti varaston Hollantiin, jota kautta pääsee kiertämään tulleja.
Jaguar-harrastajien Graalin malja on vanha E-type, joka on aikoinaan valittu maailman kauneimmaksi autoksi.
– Se kait siintää meidän kaikkien harrastajien silmissä, mutta ne ovat ihan älyttömissä hinnoissa.
Enemmän tietoa Jaguar-clubista osoitteesta: FJDC.fi